Vejle Spildevand når sine mål igennem digitalisering

Med implementering af DRIVE fik Vejle Spildevand et unikt overblik

Customer: Vejle Spilevand

Project Date: 2011

 

Vejle Spildevand når sine mål gennem digitalisering

Overblik ved hjælp af digitalisering er helt centralt hos Vejle Spildevand. Selskabet har i cirka 18 måneder registreret samtlige driftshenvendelser i systemet DRIVE. Værdien i registreringerne ses flere steder og medvirker til, at selskabet når sine forretningsmål.

Digitalisering af henvendelser giver overblik

Vejle Spildevand har, siden selskabet blev dannet i 2010, fokuseret på at skabe et robust grundlag for fremtiden som selvstændigt selskab. Fra opstart af selskabet har der været både lyst og vilje til at blive et digitalt vandselskab. Som led i denne plan har Vejle Spildevand taget DRIVE i anvendelse. DRIVE er et drift- og vedligeholdelsessystem, udviklet i tæt samarbejde mellem NIRAS og brugerne af systemet.

I DRIVE registrerer Vejle Spildevand samtlige driftshenvendelser fra kunderne digitalt. Den systematiske registrering af henvendelserne giver Vejle Spildevand et hurtigt overblik over blandt andet historik, opgavetype og -placering.

Overblik giver flere fordele
Overblik over alle henvendelser og den deraf store mængde af information har flere fordele.  For frontmedarbejder og sagsbehandler betyder det, at de kan yde en bedre service, når en kunde henvender sig. I forhold til drift og vedligeholdelse er det også essentielt med et overblik over fx forbedringsmateriale.

Den største gevinst ved anvendelse af DRIVE er, at selskabet har fået et let værktøj til registrering af henvendelser og opgaver. Registreringerne sker oftest i opgaveskabeloner, hvilket dels gør det enkelt for medarbejderen og dels giver ensartede data. 

Det betyder, at Vejle Spildevand ved årsskiftet hurtigt kan trække oplysninger ud i forhold til de forskellige henvendelser og opgaver. Oplysninger om antal, opgavetype, antal løste opgaver samt mængden af fx klager gør det enkelt at lave benchmarking. Oplysninger om opgavetype og -sted giver samtidig et overblik over eventuelle fremtidige indsatsområder i forhold til forbedringer af ledningsnettet.

Indfrielse af mål
Vejle Spildevand har som mål at være et forbillede for andre selskaber. ”Det er vigtigt at vise, at vi er en sund forretning, som præsterer godt”, siger Camilla L. Nygaard, Ingeniør og Kloakmester, Vejle Spildevand.

Læs hele artiklen fra Teknik & Miljø her:
Vejle Spildevand når sine mål gennem digitalisering

 

 

Contact info

Henrik Hovgaard KristensenTechnical Project ManagerAalborgT: +45 9630 6585E: Send E-mail
Further contact info
© NIRAS A/S - Sortemosevej 19 - 3450 Allerød - T: +45 4810 4200 - F: +45 4810 4300 - E: niras@niras.dk - Sitemap

Udfyld et kort spørgeskema om Niras' hjemmeside
Deltag i lodtrækningen om 10x2 biografbilletter